Ministrul Educației, Ligia Deca, a avut o postare mai ”ciudată” pe Facebook, în momentul în care a anunțat marea performanță că, în conformitate cu testele PISA, am rămas tot pe penultimul loc în Europa, la mare distanță de ”lumea civilizată”, continuând astfel producția unor absolvenți analfabeți funcțional.
Cum să spui, măi, că totul e OK?! Cum să spui așa ceva, când suntem pe penultimul loc în Europa?! Când scoatem pe bandă rulantă absolvenți analfabeți funcțional, care pur și simplu nu sunt pregăîtiți pentru viață, pentru reușita în viață, pentru adaptarea la cerințele pieței, pentru a-și face o viață mai bună?! Suntem jalnici…
Sistemul de învățământ din România este sub orice critică! Pentru că insistă exact pe ceea ce elevul nu va mai folosi, în mare parte, în viața lui viitoare. Pentru că se insistă pe teorie excesivă, pierzându-se exact esența practicii, singura modalitate prin care poți să înveți efectiv, cu aplicabilitate în viața de zi cu zi și în eventualele performanțe profesionale. Pentru că sistemul este extrem de greoi și nu se adaptează fluid la cerințele pieței, la evoluția societății, pregătind niște posesori de diplome care… nu sunt în stare de nimic!
Nu pot uita cum un tânăr, îmi explica indignat, că are 2 diplome și că… nu are ce face cu ele, că nu-l angajează nimeni! Măi, treziți-vă la realitate! În ziua de azi, numai dacă ești o nulitate extraordinară te angajezi pe bază de diplomă! În rest, te angajezi pe bază de competențe! Și, din păcate, exact acest aspect nu li se explică tinerilor!
De aceea apreciez sincer proiectele tinerilor de la asociația Da Vinci/AMos ED din Turda. Pentru că ei fac concret ce a ce sistemul de învățământ nu face! Le oferă tinerilor șansa să acumuleze competențe, care apoi în viață s-ar putea să fie mult mai importante decât orice diplomă!
De aceea apreciez Colegiul ”Emil Negruțiu” din Turda, pentru că dincolo de imaginea aia de ”fostul Agricol”, ei au reușit să se adapteze mai repede la cerințele unor competențe fără de care nu faci nimic în viața reală. Iar proiectele c u elevii duși la practică peste hotare, ar putea însemna pentru aceștia un efect atât de profund, ca o revoluție personală! Pentru că le deschide orizonturi și le arată cât de importante sunt competențele!
De aceea i-am spus fiicei mele că nu mă interesează notele, nu mă interesează ce face la școală, ci mă interesează ce competențe acumulează. Școala trebuie să-i ofere o perspectivă în acest sens. Dar să știți că nici măcar nu e obligatoriu, dacă singurul lucru pe care ți-l oferă este o diplomă jalnică! Dacă sistemul de învățământ este slab, e doar o pierdere de vreme…
Poate nu știți povestea lui Steve Jobs. Da, tipul ăla care a înființat celebra companie Apple și care a ”inventat” Mac-ul și iPhone-ul, revoluționând industria. Ei bine, acest tip a renunțat la facultate după primul an. Și știți de ce?! Pentru că și-a dat seama că e timp pierdut. Și vorbim de sistemul de învățământ din SUA, care e la ani lumină de cel din România… Însă, el a rămas în campusul studențesc și a mers la acele cursuri/seminarii care-l interesau, care-i puteau aduce o plusvaloare în bagajul său de cunoștințe și care puteau să-i dezvolte competențele… Și apoi… a ajuns omul care a revoluționat industria și telecomunicațiile!
Și n-avea o diplomă! Doar competențe…
Descoperă mai multe la Blog Gelu Florea
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.